sâmbătă, 12 decembrie 2009

Istorie pe 4 roţi

Toyota Land Cruiser - o legendă

Drumul lin şi apusul de foc ce se profila la orizont te îndemna la somn. Mergeam de 7 ore şi oboseala se făcea simţită. Fetiţa mi se cuibări în braţe.

“- Mami, îmi spui o poveste?”

Nu-mi venea în minte nimic. Priveam doar sigla de pe bordul maşinii şi brusc ...
„- A fost odată ca niciodată un imperiu mare condus de un împărat puternic. Aflat în război acesta işi chemă slujitorii şi le ordonă să construiască o maşină cum nu se mai vazuse până atunci, o maşină care să reziste vremurilor şi de care să audă toţi urmaşii săi ...” .

A fost suficient, fetiţa adormise. Însă gândurile îmi zburau în continuare spre acele vremuri de început ale mărcii maşinii noastre.

În 1941, armata imperială japoneză a ocupat Filipine. Printre capturile de război se găsea şi Fordul Bantam MK II. Conştienţi de avantajele unei astfel de maşini, autorităţile militare au comandat uzinelor Toyota o maşină asemănătoare. Asfel se năştea modelul AK, adoptat imediat sub numele de Yon-Shiki Kogata Kamotsu-Sha, fiind mai curând un camion compact. Imediat după apariţia acestuia s-a dorit dezvoltarea modelului în ceva asemănător Jeep-ului folosit de armata SUA. Astfel, în 1942 Toyota scoate pe piaţă prototipul AK10 cântărind doar ½ tonă. Era începutul Land Cruiser-ului.

Pornind de la acest concept în 1951 Toyota, tot la cererea militarilor, produce primul „Jeep”, vestitul Toyota BJ asemănător Land Rover-ului britanic (seria1) şi mult mai puternic decât Jeep-ul american. Au trecut 3 ani până când, în 1954 directorul tehnic al Toyota, Hanji Umehara, denumeşte modelul Land Cruiser. "În Anglia am avut un alt concurent - Land Rover. Am dorit să intrăm pe piaţă cu un nume care nu ar suna mai puţin demn decât cel ale concurenţilor noştri. Iată de ce am decis ca maşina noastră să poarte numele de Land Cruiser" îşi amintea el.
Au urmat seriile 40,50,60,80, 90,LC, 100 culminând în prezent cu seria V8. În cei aproape 60 de ani de existenţă Toyota, Land Cruiser a fost folosită în cele mai dure condiţii, dovedindu-şi tot timpul renumele şi devenind în timp, sinonim al maşinii 4x4 de teren.

Nu poţi spune SUV şi să nu te gândeşti instantaneu la Toyota. Puţine maşini şi-au păstrat de-a lungul timpului renumele, însă doar una singură se distanţează net (atât în competiţii cât şi ca vânzări) şi aceasta este Land Cruiser-ul. Modernul V8 continuă tradiţia “străbunilor” de off-road, dar acum aceste caracteristici sunt îmbinate cu cerinţele clientului spre confort, manevrabilitate, siguranţă şi, nu în ultimul rând, eleganţă, facând faţă cu succes tuturor condiţiilor.

Dintr-o limuzină de lux se poate transforma imediat în “animal” dezlanţuit în situaţii extreme de off-road. Succesul celor de la Toyota cu Land Cruiser se poate deduce foarte uşor din numărul total de maşini vândute din 1952 până în 2006 şi anume 5.117.304. O cifră impresionantă şi greu de egalat.

Motto-ul companiei este ilustrativ pentru strategia Toyota: "Good thinking, good products".

Brusc îmi dau seama că noaptea ne învăluia, dar lumina liniştitoare ce venea de la bord făcea ca sentimentul de confort şi siguranţă să fie maxim. Mai aveam puţin şi ajungeam. Mi-am dezlipit privirea de pe sigla TOYOTA şi am revenit la realitate. Încă un drum lung, dar în condiţii de siguranţă şi confort de invidiat, se termina. Era timpul să-mi trezesc fetiţa.

“- Mami, maşina din poveste nu era cumva maşina noastră?”

O legendă scrisă pentru concursul SuperBlog 2009 (proba nr. 51 – Toyota), organizat de PC NEWS.

3 comentarii:

  1. Uite asa am aflat si eu cum "s-a nascut" Land Cruiser-ul. Habar nu aveam! :P

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi place ca e foarte documentat articolul. Am invatat si noi despre Toyota in facultate, l-am avut studiu de caz la management, dar tu l-ai prezentat mai pe scurt si mai interesant. Dupa articole despre Quelle, si Toyota, astept ceva despre Real, nu de alta dar cred ca sunt lideri de piata pe domeniul fiecaruia. Frumoase imagini, frumoase SUV-uri.

    RăspundețiȘtergere